Képzelt promóció egy magyar zenekarnak
Az általam promotálni kívánt magyar zenekar egy elektronikus alapokon nyugvó zenét játszó formáció, amely budapesti, első megjelenése (mondjuk egy EP) előtt áll, melyet egy független kiadó gondoz, anyagi lehetőségei pedig átlagosnak mondhatók.
A TV-s promócióra nem fektetnék különösebb hangsúlyt és energiát. Ennek fő oka, hogy Magyarországon nincs olyan tv-csatorna, illetve tv-műsor, mely megfelelő színvonalon és érdemben foglalkozna az itthoni elektronikus zenei produkciókkal, ha azok nem az éppen ultradivatos progresszív trance/techno kategóriába esnek. A nemrég indult MTV annyiban lehetne használható, hogy egy esetleg a későbbiekben elkészülő videóklipet játsszon. A Vivát ebben a tekintetben – célcsoportját, színvonalát és hozzáértését figyelembe véve – nem létezőnek tekinteném. Tévés reklámspot készítésének szintén nem sok értelmét látom, mivel drága és nem elég hatékony.
A rádiókban való népszerűsítés terén már egy fokkal jobb a helyzet. A két adó, amit mindenképp kiemelnék, a Petőfi Rádió és a Radio Café. (Talán a Tilos, bár ott szűkebb az elérhető réteg.) Ezen médiumokban mindenképp megoldható a promóció, egyrészt a zenekar számának játszása által, másrészt interjúk, reklámok, esetleg DJ szettek által. Interjút lehet készíteni a megjelenő EP apropóján, és egyben be lehet mutatni a zenekart részletesebben is. Mindkét rádió sugároz DJ-szetteket, melyek jó alkalmat teremtenek arra, hogy a hallgatók megismerjék egy-egy új formáció stílusát, nem utolsósorban pedig ezekbe a műsorokba be lehet csempészni a saját számokat is. Megfelelő anyagi háttér esetén a rádiós reklámspot is jó lehetőség, már csak az adott együttes nevének sokszori ismételgetése miatt is. A fent említett két rádión kívül vidéki rádiókban is lehet promotálni. Több kisebb adó létezik vidéken, melynek profiljába beleillik egy hasonló produkció bemutatása (pl. Trio Radio, Radio MI). Az éterben sugárzott adásokon kívül meg kell említeni a netes rádiókat is, melyek egyre jobban terjednek Magyarországon is. Pl: Justmusic FM. Ezeknél a rádióknál nemcsak a már előbb leírt módszerekkel lehet hirdetni, mivel weboldallal is rendelkeznek, ami további lehetőségeket hordoz magában (online hirdetés, letölthető mixek, zenék stb.).
A promóció harmadik területe a sajtó. Ezt felbontanám írott és elektronikus sajtóra. Mindkét fajtánál elképzelhető interjúk, koncertbeszámolók, cikkek közlése a zenekarról. A későbbieken pedig kritika a megjelent anyagról. Mindezeket persze képek kíséretében. Itt említeném meg, hogy szerintem fontos szerepet játszik ilyenkor egy ütős sajtóanyag elkészítése. Ebbe mindenképp belevennék egy biográfiát magyarul és angolul is, mely röviden bemutatja a zenekar történetét, tagjait stb., valamint közli a fellépések időpontját, helyét, honlapcímet, MySpace oldalt. A sajtószöveg mellett fontosnak tartom a jó sajtófotókat is. Manapság már mindenkinek van egy fotós ismerőse, aki biztos szívesen készít néhány képet, amivel nem mellesleg saját magát is népszerűsíti. A presskit része lehet még ez esetben a megjelenő lemezből egy-egy példány. Miután összeállt a csomag, ezt minden arra érdemes médiumhoz el kell küldeni. Újságok közül említésre méltó a Wan2, a szebb napokat is megélt Freee Magazin, a Pep!, és a programajánló magazinok: PestiEst, Flyerz, Exit. Az online médiumok esetében egy sokkal terjedelmesebb címlistát állítanék össze, ahová elküldeném a sajtóanyagot és a nagy számok törvénye alapján valamelyik biztosan használná azt. Sok olyan oldal van, amelyik szívesen kiteszi a megfelelő rovatába ingyen pl. a következő buli/fellépés flyerét, ami mindenképp fontos a promóció szempontjából. Így egy jól kinéző e-flyer sem hiányozhat a munícióból.
Az internetes promóciónál fontos még megemlíteni a rendkívül népszerű MySpace-t is. Fontos, hogy pofás „szpésszel" rendelkezzen az ifjú, feltörekvő zenekar, hiszen nagyon sokan keresik a kezdő zenekarokat a MySpace-en, ha máshol nem találnak róluk információt. A MySpace oldal tartalmára most nem térnék ki, mivel a lehetőségek száma végtelen arra nézve, hogy hogyan tegyük egyedivé a felületet.
Az eddig leírt promóciós területek mellett fontosnak tartom még az „egyéb" kategóriába tartozó megoldásokat is. Például jó ötletnek tartom a zenekart ún. street-stickeren, vagyis kis matricákon népszerűsíteni. Ez nem igényel túl nagy befektetést és egy jó helyen elhelyezett, ötletes matrica garantált siker. Ideális helyek: népszerű szórakozóhelyek mosdói, busz-, ill. villamosmegállók, és mindenhol, ahol nem okozunk vele túl nagy rombolást. A másik megoldás hasonló, de már legálisnak mondható: a szórólapozás vagy más néven flyer készítése. Ez kapcsolódhat konkrétan a megjelenő lemezhez vagy tartalmazhat általános infókat, de lehet a következő fellépés beharangozója is. Elhelyezhetjük szórakozóhelyeken, kávézókban, kocsmákban, mozikban, egyetemeken, kollégiumokban. Ezt szintén hatásos módszernek tartom, mert egy ízléses/vicces/komoly/komolytalan/színes/fekete-fehér, stb. flyert a hozzáértő nem dobja ki, hanem hazaviszi és elteszi a gyűjteményébe, esetleg kiragasztja a falra, és így máris az elméjébe van égetve a zenekar neve.
Püspök Tamás
Az Ermitage zenekar főbb állomásai az első másfél évben
Part 0.: A következő irányokkal, nagyjából tisztában kell lenni (stílus, szövegvilág, célközönség). Próbaterem.
Part 1.: A zenekar felveszi első háromszámos demóját. Fontos, hogy broadcast minőségű legyen. Kapcsolatfelvétel két vezető zenei magazinnal: Hammerworld (Demonstráció rovat), Rockinform (Meghallgattuk rovat) .
Part 2.: Honlapkészítés, amely elkészülte után rendszeresen frissítve van. Zenekari logo.
Part 3.: Marchandise: pólók, demo cd-k.
Part 4.: Koncertek hirdetése: PestiEst, Exit, illetve internetes portálokon: Iwiw-en, felsőoktatási honlapokon.
Part 5.: Jelentkezés: tehetségkutatók, fesztiválok.
Part 6.: Folyamatosan foglalkozni az első lemez felvételeivel.
Part 7.: Az első album elkészültével célba venni a rádiókat: Petőfi, Café, Pont.Fm.
Part 8.: Klipforgatás.
Part 9.: Ismert hazai vagy külföldi menedzserek megkeresése.
Monori Máté
MIZANTROP
SOMEONE AT THE TOP OF THE TREES - Modern rock/electronica/trip hop/rave
Magyar sajtó:
- PEP!
- Est Lapok
- Exit
- Wan 2
- Rockinform
- Egyetemi Lapok: pl. Hökkentő, Bölcső - Szeged
Rádió:
- Petőfi Rádió
- Radió Café
- Egyetemi rádiók: pl. Tisza Rádió, Szeged, Gerilla Rádió, Dunaújváros, Boszi Rádió, Pécs stb.
Internet:
- Myspace.com
- Hotband.hu
- Quart.hu
- Zajlik.hu
- Huc.hu
- Triphop.hu
- Trubeat.hu
Tv:
- Fix Tv
- MTV
Klubok, fesztiválok, partysorozatok, klubestek:
- Cökxpon
- Merlin Klub – Lollipop Factory
- Trafó Bár – Trash City Club
- Kollektíva Nights
- JATE Klub (Szeged)
- Kontiki Pub (Dunaújváros)
- Szenes Klub (Pécs)
- Mokka Cukka
- Sziget, WAN2 sátor
- Balaton Sound
- SZIN
- BalaTONE Fesztivál
Kiss Szandra
A Solar Scream zenekar albumának megjelenéséhez kapcsolódó promóciós terv
Nyomtatott sajtó: promóciós írások az albumról, esetleg hirdetések:
- Metal Hammer
- Wan2
- Zenész magazin
- Est lapok
- Exit magazin
Internet: promóciós írások
- www.quart.hu
- www.est.hu
- www.zene.hu
- www.zenemagazin.com
- www.shockmagazin.hu
Közösségi oldalak: saját oldal létrehozása meghallgatható dalokkal
- www.myspace.com
- www.facebook.com
- www.hotdog.hu
- www.zajlik.hu
Rádió: Radiocafe, Petőfi rádió -hirdetések (ha a budget engedi)
Mohai Adrienn
Wild Spirit
Biográfia, mp3-ak, képek a bandáról:
- www.myspace.com/wspirit
- http://wildspirit.zajlik.hu/
Matricák, szórólapok, pólók készítése
Street team toborzása a rajongókból
Press kit küldése a rádióknak és zenei/zenéhez közeli újságoknak (MR2 Petőfi, Pesti Est, Exit, Wan2-> Jövő mérnökei interjú
Manager keresés
Ingyenes fellépések
Kapcsolattartás más kezdő bandákkal
Emberek/zenekarok random bejelölése a közösségi portálokon (myspace/wiw/facebook/netlog…)
Honlap készítés, elérhetőségek megadása
Tóth Eszter
Promóciós terv egy képzeletbeli zenekarnak
Optimális kiindulási helyzet: a tehetséges zenészekből, dalszerzőkből és egy képzett hangú, karizmatikus énekesből álló Distance zenekar új albuma, az És mégis mozog a Föld egy rendkívül széles műfaji spektrumon belül mozgó, változatos anyag (kb. mint a White Album a Beatlestől), amely egy világszínvonalon dolgozó producer irányítása alatt készült.
1. számú sláger: a leleményes menedzser beprotezsálta az együttest egy sikervárományos filmbe, amelynek ez az egyik betétdala (nem is „csak" az egyik, hanem A Nagy Betétdala). Ez a szám egy populáris, fülbemászó ballada, amit a Juventus és a Danubius Rádió rongyosra fog játszani, miután a kiadó elküldte nekik a kislemezt. A videoklip viszonylag költséghatékony módon elkészíthető, hiszen nagyrészt a film jeleneteiből lesz összevágva (persze megspékelve jó néhány performance snittel, ami a zenekart mutatja), lehet is hamar vetíteni a Viván és az MTV-n. A filmet népszerűsítő plakát és újsághirdetés kicsi, de jól látható része a Distance-nek lesz szentelve: „a film betétdala hallható a Distance És mégis mozog a Föld c. albumán". A mozipremier, ill. albummegjelenés hetében Fábry Sándor meginterjúvolja a színészeket, a stábot és természetesen a Distance zenekart, akik el is játsszák a számot a műsorban.
2. számú sláger: egy középtempós dal, ami inkább az alternatív zene kedvelőinek szól. Elkészül hozzá egy kimondottan újszerű, eredeti videoklip (a következő évben be is zsebelhet néhány rangos szakmai díjat), amit a két zenecsatorna kb. három hónappal az 1. számú sláger klipje után kezd sugározni. Ám ekkorra már játszani fogja a dalt a Petőfi Rádió és a Rádió Café - akár már az 1. számú sláger „uralkodása" alatt is elkezdhetik játszani, hiszen a két szám két különböző hallgatóságot céloz meg. A 2. számú sláger nagy valószínűséggel nem lesz akkora siker, mint az 1., viszont eljuttathatja a zenekart egy másik közönséghez, akik talán az 1. számú slágert még túl kommersznek, nyálasnak stb. találták.
3. számú sláger: miközben a zenecsatornák a 2. számú sláger klipjét játsszák, a Distance elhelyez egy felhívást a honlapján. Arra kérik az internetezőket, hogy küldjenek be házi készítésű klipeket a 3. számú slágerhez, ami ingyenesen letölthető az oldalról. Ez egy lendületes, egyszerű dal, valami catchphrase a címe, pl. Fésülködj vagy Kezeket a magasba. A netezők sorra küldik az amatőr felvételeket, amiken ők, családjaik, barátaik, háziállataik, játékbabáik stb. fésülködnek vagy felteszik a kezüket a magasba a dal ritmusára. A bloggerek hamar rákapnak erre, mert cool, és hype-olni kezdik a felhívást, amiből kisvártatva mozgalom lesz a neten (körlevelek, fórumok, youtube stb.). Közben a zenekar felvesz néhány új beállítást, amelyekben ők maguk is fésülködnek vagy felteszik a kezüket a magasba. Pár hét múlva a ezekből és a rajongók felvételeiből összevágnak egy videoklipet, ami majd bejárja az internetet.
Egyebek:
- az Origo szervez egy chatet a bandával
- a Pesti Estben vagy az Exitben is meginterjúvolják őket
- természetesen lemezkritikák, lemezismertetők mindenhol
- a Story Magazinban megjelenik egy szívbemarkoló vallomás, miszerint az 1. számú sláger az énekes régi szerelméről szól...
- a Blikkben megírják, hogy a gitáros kimentett egy fuldoklót a Balatonból...
Lengyel Gábor
2008. február 12., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése